Ludzie, którzy wymyślają samochody

21.1.2021

News

Tomiko Takeuchi - kobieta odpowiedzialna za elektryczną Mazdę MX-30

Od pracy przy projektowaniu elektroniki i okablowania samochodów Mazdy, poprzez stanowisko kierowcy testowego – Tomiko Takeuchi przeszła długą drogę do miejsca, w którym znajduje się dzisiaj. Jak to się stało, że została pierwszą w historii kobietą na stanowisku Program Managera Mazdy oraz „architektem” pierwszego w historii elektrycznego samochodu japońskiego producenta? Poznajcie Tomiko Takeuchi.

Tomiko Takeuchi pracuje dla Mazdy już od blisko 24 lat. W 1997 po ukończeniu studiów na uniwersytecie w Kiusiu dołączyła do zespołu japońskiego producenta samochodów, początkowo pracując w dziale technologii elektronicznych, gdzie zajmowała się projektowaniem okablowania. Dzięki temu poznała samochody Mazdy dosłownie „od podszewki”, co okazało się mieć duże znaczenie w przyszłości.

Zaledwie po dwóch latach pracy udało jej się objąć pozycję kierowcy testowego – jako pierwszej kobiecie w Maździe. Kierowcy testowi zajmują się nie tylko samochodami Mazdy, ale także innych producentów, oceniając je w prawdziwych warunkach drogowych. Tomiko Takeuchi jeździła więc w Japonii, w USA oraz w Niemczech ale jak sama przyznaje:

„W czasie pracy jako kierowca testowy siedziałam za kierownicą wielu samochodów i jeździłam po różnych krajach. Ale gdziekolwiek pojechałam, w jakiś sposób zawsze udawało mi się zgubić! Czy to w Niemczech, czy gdziekolwiek indziej, nigdy nie mogłam znaleźć drogi powrotnej do naszej bazy. Myślę, że po prostu brakuje mi poczucia orientacji. Raz nawet zgubiłam się w hotelu, w którym mieszkałam!”

Ten brak orientacji w terenie nie przeszkodził Tomiko Takeuchi otrzymać w 2004 roku jednej z trzech najlepszych licencji specjalnych (licencji klasy A) jako pierwszej kobiecie w historii Mazdy. Dziesięcioletnie doświadczenie w roli kierowcy testowego okazało się nieocenione dla przyszłego awansu.

„To szczególne doświadczenie pozwoliło mi na zdobycie niezbędnego słownictwa do oceny samochodów w najdrobniejszych szczegółach. Tworzyłam szczegółowe, dogłębne raporty napisane własnymi słowami, aby pomóc inżynierom w dopracowaniu różnych pojazdów testowych, nad którymi pracowałam, do ostatecznych wersji produkcyjnych”.

Te niepowtarzalne doświadczenia okazały się bezcenne podczas nadzorowania pracy nad  Mazdą MX-30. W 2015 roku Tomiko Takeuchi została pierwszą w historii Mazdy kobietą, która stanęła na czele ponad 1000 pracowników z całego świata tworzących nowy model Mazdy. Tym razem był to pierwszy, w pełni elektryczny samochód producenta.

Takeuchi wspomina: „Mój ówczesny szef powiedział mi o awansie podczas podróży służbowej do Kagoshimy, w południowej części wyspy Kiusiu. Pamiętam jak dziś, że nie mogłam zebrać myśli w pociągu Shinkansen w drodze powrotnej do siedziby Mazdy w Hiroszimie. Serce waliło mi jak oszalałe; znaczenie tej roli było bardzo ekscytujące, a jednocześnie byłam przerażona”.

Takeuchi czuła ogromną presję, że zostaje jej powierzone opracowanie tak przełomowego pojazdu dla Mazdy. Jej szef był całkowicie przekonany, że jest ona odpowiednią osobą na to stanowisko i że otrzymała awans, ponieważ „w żadnym wypadku nie ulegnie presji”. Obowiązki, jakie wiązały się z tym stanowiskiem, były ogromne. Takeuchi miała nadzorować całe spektrum tworzenia nowego modelu od podstaw, w tym planowanie, projektowanie, marketing, logistykę, sprzedaż i obsługę posprzedażną. Musiała również opracować rentowny plan biznesowy.

„To było szczególnie skomplikowane zadanie” – mówi Tomiko. – „Pracując nad pierwszym seryjnie produkowanym samochodem elektrycznym Mazdy nie mieliśmy wcześniejszych modeli, do których moglibyśmy się odnieść. To była dosłownie czysta kartka i musieliśmy zaczynać od zera”.

Tak odpowiedzialne zadanie wymagało wyjątkowego lidera, który potrafił zainspirować i zmotywować otaczający go zespół.  Takeuchi musiała jasno komunikować swoje pomysły, aby utrzymać koncentrację na zadaniach i doprowadzić do udanej premiery samochodu. Krótko mówiąc, czas spędzony przez Takeuchi w roli kierowcy testowego sprawił, że była ona idealną osobą do kierowania pracami nad pierwszym całkowicie elektrycznym samochodem Mazdy.

Opisując sposób pracy z ludźmi i skuteczną realizację tak trudnego projektu Tomiko Takeuchi podkreśla, że „nie tyle kierowała zespołem, co dawała impuls do pracy zza kulis”. „Wolę pozwolić zespołowi na dyskusje podczas spotkań. To mój świadomy wybór, aby znaleźć czas na wysłuchanie tego, co mają do powiedzenia i spróbować znaleźć najlepszą dla nas wszystkich drogę, którą podążymy naprzód. W końcu nie jestem ekspertem w każdym drobnym szczególe całego projektu. Moim zdaniem samotne przecieranie wszystkich szlaków jest nie na miejscu.”

W ten sposób mogła połączyć doświadczenie wszystkich projektantów oraz inżynierów biorących udział w projekcie i stworzyć elektryczną Mazdą MX-30 taką, jaką znamy ją dzisiaj. „Po drodze wprowadzaliśmy tak wiele zmian w projekcie i specyfikacjach, że musieliśmy wielokrotnie wracać do podstaw. To sprawia, że żadne słowa nie oddadzą mojej wdzięczności dla całego zespołu. Było dla mnie oczywiste, że bez względu na to jak zaawansowana może być produkcja samochodów w dzisiejszych czasach, to wspólna determinacja i ciężka praca wszystkich zaangażowanych osób napędza realizację takich projektów, jak MX-30.”

Wraz z debiutem samochodu w sprzedaży jesienią 2020 r. Takeuchi przetarła więc kolejny szlak zarówno w Maździe, jak i w całym przemyśle motoryzacyjnym. Sama nie przywiązuje wielkiej wagi do tego, że jest pierwszą kobietą w historii firmy na stanowisku Managera Programu. Uważa, że w tym świecie jest miejsce jeszcze dla wielu kobiet, szczególnie na kierowniczych stanowiskach.

„Ważne jest, aby opracowywać samochody, które dają każdemu przyjemność i poczucie komfortu, którymi można się cieszyć każdego dnia. Wierzę, że kobiety mają w tym zakresie do zaoferowania równie dużo doświadczeń i wnikliwości, co mężczyźni. Samochody nie są już tylko po to, aby przejechać z punktu A do punktu B. Ważne jest, aby dawać ludziom przyjemność; aby cieszyli się czasem spędzonym podczas wspólnej drogi. A jeśli to osiągniemy, więcej osób będzie czerpać przyjemność z jazdy samochodem”.

Bo ta przyjemność z jazdy samochodem nie bierze się znikąd, wpływają na nią indywidualne doświadczenia, obserwacje, przebyta droga – zarówno ta fizyczna, jak i życiowa. „Jako studentka początkowo na kampus jeździłam na rowerze”. – mówi Tomiko. – „Ale na czwartym roku dostałam swój pierwszy samochód. W tym czasie grałam w orkiestrze, więc mogłam przewozić swój instrument oraz grać w sąsiednich miejscowościach. Dzięki temu jednemu pojazdowi mój świat się zmienił. Mogłam podróżować znacznie dalej i poznawać nowych ludzi. To uczucie wywarło na mnie duży wpływ.”

Równie ważne, co doświadczenie zawodowe ludzi czy zaplecze technologiczne okazują się przeżycia pojedynczych osób – takich jak Tomiko Takeuchi. To dzięki nim powstają produkty takie jak Mazda MX-30, które mogą sprawiać nam autentyczną przyjemność i towarzyszyć w codziennym życiu.

 „Klienci na całym świecie, którzy wybierają Mazdę MX-30 zmagają się z wyzwaniami w swoim życiu codziennym i pracy. Wielu z nich pracuje bardzo ciężko. Mam nadzieję, że gdy wsiadają do MX-30 czują się zrelaksowani i opanowani, a czując to będą mogli doświadczyć czystej przyjemności z jazdy.