Zadania – minimalizm, światło i nowa identyfikacja
19.2.2019News
Aby wziąć udział w tegorocznej edycji konkursu projektowego Mazdy, uczestnicy – studenci i absolwenci szkół artystycznych, projektowych i technicznych – muszą stworzyć oryginalny projekt w jednej z trzech kategorii: Człowiek, Przestrzeń lub Znak.
Kategoria: Człowiek – komfort minimalizmu
Współczesny komfort – zgodnie z koncepcją „MA” – można zdefiniować jako przestrzeń i moment należące wyłącznie do nas, a także – pauzę albo oddech w codziennym życiu pełnym niepożądanych bodźców, które zabierają nam tę przestrzeń.
Zadanie w kategorii Człowiek polega na zaprojektowaniu dowolnego przedmiotu – który zwiększy komfort życia codziennego, poprzez zminimalizowanie nadmiaru bodźców napływających z otoczenia. Uczestnik powinien potraktować „brak” jako pozytywną wartość oraz punkt wyjścia do projektowania – ważne jednak, żeby proponowany przedmiot dawał poczucie przyjemności człowiekowi poprzez „ograniczenie”. Zaprojektowany obiekt powinien znajdować zastosowanie współcześnie, cechować się minimalizmem i pięknem w znaczeniu Mazdy (mniej daje więcej) i przyjemnością użytkowania, tak aby sam nie mnożył kolejnych „negatywnych bodźców”.
Kategoria: Przestrzeń – światło jako tworzywo
Wykorzystywanie światła jako tworzywa i narzędzia artystycznej ekspresji to praktyka charakterystyczna dla sztuki japońskiej. Tamtejsi mistrzowie zainspirowani dynamiką napięcia pomiędzy światłem i cieniem, stosują migotliwe wzory świetlne, aby ożywiać tworzone przez siebie obiekty i eksponować ich piękno.
Zadanie w kategorii Przestrzeń polega na zaprojektowaniu obiektu, mebla, elementu wyposażenia lub dekoracji wnętrz, który swoje piękno i funkcje będzie ujawniać w relacjach przestrzennych ze światłem. Uczestnik powinien potraktować światło jako tworzywo i przyznać mu kluczową rolę w tworzeniu jakości i wartości estetycznej obiektu. Inspiracją mogą być w tym wypadku projektanci Mazdy, którzy korzystając z tak ulotnego materiału jakim jest światło, projektują karoserie najnowszych modeli tak, aby światło nadawało im niepowtarzalne piękno i dynamikę.
Kategoria: Znak – logo na nowe stulecie
W 2020 r. minie sto lat od chwili, gdy Jujiro Matsuda założył koncern Mazda. Od 1920 r. logo marki zmieniało się kilkukrotnie i w sposób bardzo zdecydowany, wyrażając przy tym ewolucję wartości i designu marki. Dlatego w tym roku, ze względu na zbliżający się jubileusz Mazdy pytamy: jak powinno wyglądać logo marki na następne stulecie? Zadanie w kategorii „Znak” polega na zaprojektowaniu nowej (alternatywnej do obecnej) wersji logo – sygnet i logotyp – Mazdy, które będzie stanowić symbol wejścia marki w nową erę projektowania samochodów. Projekt powinien starać się odwoływać się do kluczowych wartości marki, takich jak: sztuka designu, japoński kunszt, przyjemność prowadzenia, minimalizm (mniej daje więcej), harmonia, a także inteligentne, przełamujące konwencje rozwiązania technologiczne. Znak powinien pokazywać jak autor wyobraża sobie markę w przyszłości, ale koncepcja logotypu powinna brać pod uwagę wartości i estetykę wyznaczoną przez Nową Mazdę 3.