Inspiracje

KODO: DUSZA RUCHU

Design KODO czerpie inspirację z żywiołów i dynamiki przyrody, mocy i piękna oraz pozwala nawet statycznym przedmiotom nadać dynamiczną formę.

Zasady KODO stojące za nowymi samochodami Mazdy włączają do języka projektowania piękno ruchu, jakie dostrzec można u ludzi czy zwierząt. Kluczem jest tutaj rozpoczęcie ruchu – chwila, w której gepard spina mięśnie zanim ruszy w pogoń za zdobyczą, czy chwilą wyprowadzenia ciosu w starożytnej japońskiej sztuce walki kendo. To właśnie chwila, w której skupiona siła znajduje swoje ujście zawiera idealne proporcje między mocą a pięknem. W tej krótkiej chwili, wymagającej maksymalnej koncentracji, możemy odczuć siłę, szybkość, napięcie mięśni i piękno. 

Mazda uznaje takie chwile za najwyższą formę ruchu i zdefiniowała ją jako KODO. KODO jest elementem wszystkich nowych projektów Mazdy i wyraża szybszy, mocniejszy, ale też pełen uduchowienia ruch. 

Design KODO stanowi odzwierciedlenie filozofii Jinba Ittai – koń i jeździec w idealnej harmonii

JINBA ITTAI – KOŃ I JEŹDZIEC

Kiedy prowadzisz Mazdę, nigdy nie jesteś sam. DRIVE TOGETHER. Samochód i kierowca są w doskonałej harmonii. Właśnie jak koń i jeździec. Ta harmonia to „Jinba Ittai”.

Korzeni „Jinba Ittai”, czyli jedności jeźdźca z koniem należy szukać w dawnym rytuale Yabusame. Jego istotą była idealna harmonia łucznika z koniem, bowiem tylko ona umożliwiała trafienie do celu w czasie galopu. Podczas próby jeździec w rękach dzierżył łuk i jednocześnie kolanami sterował swoim wierzchowcem.

Mazda wierzy, że gdy samochód i kierowca stanowią jedność, prowadzenie staje się czystą przyjemnością. Samochody Mazdy służą do czegoś więcej, niż przemieszczanie się z punktu A do B. Czysta, intuicyjna relacja, tworząca więź, której nie da się opisać słowami – Jinba Ittai.

Sama technologia nie może stworzyć jedności samochodu z człowiekiem, chyba że powstaje z myślą o kierowcy. Dla Mazdy filozofia Jinba Ittai zaczyna się od projektowania pozycji podczas jazdy, z umieszczeniem człowieka w centrum uwagi, a kończy się na każdym otaczającym kierowcę elemencie pojazdu.