Wybrane prace uczestników Mazda Design 2018 prezentowane na wystawie pokonkursowej

4/6/2018

Przedstawiamy wybrane prace zgłoszone do konkursu Mazda Design 2018, które zostały zaprezentowane na wystawie „reVISION” podczas Łódź Design Festival. Oprócz projektów nagrodzonych i wyróżnionych – Błażeja Krzepiny, Agnieszki Konopki i Fryderyka Zyski na wystawie można było obejrzeć 15 innych prac, które zwróciły uwagę jury.

Autor: Piotr Krzyczkowski
Kategoria: Człowiek
Tytuł: Mazda MOIETY

W filozofii projektowej Mazdy człowiek jest bardzo ważnym czynnikiem – dlatego jego osobiste potrzeby stały się główną inspiracją dla projektu. Za sprawą modułowej konstrukcji (elementy składowe) można stworzyć osobistą jednostkę mobilną dla każdego – ludzi młodych, starszych oraz niepełnosprawnych. Użytkownik „tworzy” więc typ osobistego pojazd z dostępnych elementów oraz personalizuje rodzaj jego napędu – Mazda MOIETY może być napędzana siłą ludzkich mięśni lub energią elektryczną. Do budowy prezentowanego pomysłu użyto w większości materiałów z recyklingu.

Autor: Justyna Rozbicka
Kategoria: Przestrzeń
Tytuł: PARAMETRIC

Ideą projektu było stworzenie formy tętniącej życiem, nawiązującej do samochodu Mazda VISION Coupe. Koncepcja budynku powstała z myślą o garażu jednostanowiskowym. Rzut budynku na planie trapezu sprawił, że bryła od początku zyskała wewnętrzną dynamikę. Zarówno jej ściana frontowa, jak również tylna zostały wykończone lustrem, ściany boczne to konstrukcja ze szkła i parametrycznej nakładki z elementów stalowych odbijających światło. Elementy stalowe fasady tworzą efekt rolety i mogą być zsuwane. Roletą można się posługiwać dowolnie, co sprawia, że parkowanie samochodu Mazda VISION Coupe staje się prawdziwym widowiskiem – z głównym aktorem, sceną oraz kurtyną.

Autor: Sławomir Kopa
Kategoria: Przestrzeń
Tytuł: WRAŻENIE RUCHU

Obiekt został zaprojektowany jako lekka minimalistyczna konstrukcja aluminiowa na planie elipsy, gdzie dach łączy się z podłożem. W duchu ideologii KODO garaż został pokryty stalą nierdzewną pozwalającą na naturalną grę świateł płynących z zewnątrz oraz odbijającą w sobie karoserię samochodu. Ściany garażu zaprojektowane zostały jako szklane panele przesuwne, umożliwiające wjazd pojazdu i otwarcie go na otocznie. Zastosowane w ścianach szkło wykonane jest w technologii Priva-Lite – podczas przepływu prądu szkło rozmazuje sylwetkę auta, tworząc wrażenie ruchu pojazdu.

Autor: Jan Dąbrowski
Kategoria: Przestrzeń
Tytuł: Płachta

Projekt przedstawia ideę oraz interpretację tradycyjnego garażu jako prywatnego miejsca postojowego w miejskim parkingu wielopiętrowym. Korzystając z otaczającej infrastruktury powstał projekt podatnej na powiewy wiatru zasłony z lekkiego, wytrzymałego płótna pokrytego refleksyjną warstwą aluminium. „Pawilon” nawiązuje dynamiką, materiałem oraz grą świateł do karoserii Mazdy VISION Coupe. Owa bariera wizualna zawieszona jest na dwóch ramach zarówno z góry, jak i z dołu, umożliwiając przesuwanie się w lewo bądź w prawo, niczym firanki. Nawiązując do designu KODO „garaż” nadaje statycznej strukturze dynamiczną formę, czerpiąc inspirację z dynamiki wiatru.

Autor: Paweł Gala
Kategoria: Przestrzeń
Tytuł: OZO = Otwarty (przestrzeń) Zamknięty (bezpieczny) Otwarty (prezentacja)

OZO to propozycja ruchomej bryły garażu na podnośniku. Parkujący samochód  może stać się obiektem mini prezentacji (O), w celu zabezpieczenia pojazdu można garaż zamknąć (Z), a także pod nieobecność samochodu bryła garażu może być wysoko uniesiona, aby dowolnie wykorzystać dostępną przestrzeń (O). Garaż może występować w różnych konfiguracjach, uniesieniach, zależnie od sposobu prezentacji samochodu. Duże przeszklenia dodatkowo oświetlają linię modelu Mazda VISION Coupe.

Autor: Agata Bonisławska
Kategoria: Znak
Tytuł: GEST

Gesty to ruchy mające znaczenie. Nasze dłonie są nierozerwalnie związane z tym, co wyrażamy i co wykonujemy. Emocja i impuls, gdy spotykają intelekt i precyzję, dają efekt, który zawiera się w czynności wykonania przedmiotu. Ta czynność jest dokonywana ludzką ręką, narzędziem, a nawet zamysłem. To co cenne jest proste. Prawdziwe i zrozumiałe, bo spontaniczne.

Autor: Dominika Hapka
Kategoria: Znak
Tytuł: Touch

Dotyk stanowi jedną z możliwości zmysłowego określenia charakteru danej rzeczy. Po obejrzeniu, powąchaniu i w końcu DOTKNIĘCIU człowiek może stwierdzić z czym ma do czynienia. Tak jest często w przypadku pracy rzemieślniczej, kiedy rzemieślnik rysuje, mierzy, docina, piłuje, aż w końcu dotyka krawędzi lub poprzez dotyk ocenia ostateczną chropowatość czy gładkość. Zaprojektowany znak przedstawia 4 zduplikowane kształty, niczym 4 palce przejeżdżające po powierzchni danej rzeczy. Znak został zainspirowany szybkim ruchem dłoni odgarniającej pył. To pod nim kryje się ostateczny rezultat ciężkiej ludzkiej pracy.

Zespół: Olga Kozłowska, Ryszard Piskorski, Maciej Głowacki, Bartłomiej Rey
Kategoria: Znak
Tytuł: Imiji – unikatowy certyfikat

Przedmioty tworzone ręcznie są niepowtarzalne. Ich formy wynikają z ludzkiej inwencji i wrażliwości, zamykają w sobie czas i dotyk niezbędne do wytworzenia, wyczuwalną więź z twórcami. Podstawą unikatowego charakteru produktu hand-made są okoliczności jego powstania: twórca, czas i miejsce. System Imiji pozwala zamknąć te informacje w znaku, symbolu tożsamości, wyjątkowej w czasach produkcji masowej. Forma kwiatu działa na wzór kodu QR: sekwencje płatków odpowiadają punktom możliwym do odczytania przez aplikację i cierpliwych użytkowników.

Autor: Jakub Lehmann
Kategoria: Znak
Tytuł: Łapa

Nie ma innej części ciała, która bardziej kojarzy się z procesem tworzenia niż dłoń. Pisarz, malarz, rzeźbiarz czy programista – do tworzenia używa właśnie dłoni. Podobnie jest w przypadku wszystkich rzemieślników. Właśnie dlatego dłoń stała się punktem wyjścia dla opracowania prostego wizualnie systemu znaków informujących o tym, w jakim stopniu człowiek przyczynił się do powstania danej rzeczy. Pięciostopniowa skala, bezpośrednio związana z liczbą palców, została zamknięta w symbolu dłoni – uproszczonym i geometrycznym dla większej czytelności.

Autor: Tomasz Pawlak
Kategoria: Znak
Tytuł: Certyfikat Hand Made – plakat

Certyfikat Hand Made to graficzne i abstrakcyjne wyobrażenie promujące przedmioty wykonane ręcznie, które w jednoznaczny sposób określają indywidualny charakter każdego z nas jako człowieka. To autorski podpis twórcy, zapisany w formie przedmiotu. Formuła obicia szablonu z wałka na ścianie przekornie podkreśla działanie wykonane przez abstrakcyjnego autora za pomocą rąk. To autorski i artystyczny sposób wyrazu, promujący ideę odradzającego się rzemiosła i tradycyjnych technik.

Zespół: Michał Kowalczyk, Mateusz Grum
Kategoria: Przestrzeń
Tytuł: FOCAL

Inspiracją dla stworzenia obiektu była Camera Obscura. Instrument fotograficzny pozwala na uchwycenie obrazu, zatrzymując naturalny ruch. Miedziana struktura projektowanej przestrzeni ukształtowana jest w taki sposób, aby skupiać wzrok odbiorcy na modelu koncepcyjnym Mazdy – VISION COUPE. Bryła przechodzi z prostego prostokątnego kształtu obiektu w dynamiczny profil samochodu, kadrując widok pojazdu w naturalnym otoczeniu i uwydatniając jego bogatą rzeźbę.

Autor: Jakub Fochtman
Kategoria: Przestrzeń
Tytuł: Nesuto

Inspiracją dla projektu jest gniazdo. Tak jak dla ptaka jest to dom, schronienie i kryjówka – tak samo dla samochodu to miejsce docelowe, miejsce „odpoczynku” i schronienie. Zaprojektowany został nie tylko garaż, ale także dodatkowe, wielofunkcyjne pomieszczenie. Wybór materiałów do projektu był jasny – tradycyjne drewno cyprysowe i nowoczesna stal. W celu zwiększenia jego wytrzymałości zastosowanie znajduje lokalna metoda obróbki zwana „shou sugi ban” polegająca na opalaniu go z zewnątrz ogniem.

Autor: Marek Kasperek
Kategoria: Człowiek
Tytuł: Bike to the future

Projekt „Bike to the future” to propozycja nietypowej koncepcji jednośladu. Chociaż spełnia funkcje klasycznego roweru, jest jego najnowocześniejszą wersją. Koła zostały zastąpione specjalną, wytrzymała taśmą, pozwalającą na bezawaryjne podróżowanie nawet w najtrudniejszych warunkach. Pedały wykonane z kamienia Orion nie tylko są niezwykle odporne na zarysowania, ale nadają niezwykłego charakteru. Konstrukcja zawiera w sobie kilka silników ułatwiających poruszanie się, przez co jazda wymaga mniej wysiłku i jest jeszcze przyjemniejsza niż w przypadku klasycznych rozwiązań.

Autor: Aleksander Margolis
Kategoria: Człowiek
Tytuł: Hulajdusza

Projekt Hulajdusza jest rozwinięciem pomysłu, który powstał jako odpowiedź na zadanie semestralne „ekomobil” zadane w pracowni profesora Daniela Zielińskiego. Rozmyślałem nad rozwiązaniem problemu „ostatniego kilometra” czyli stworzeniem osobistego pojazdu, dzięki któremu będzie można zniwelować konsekwencje dziur w siatce komunikacji publicznej. Dzięki analizie najpopularniejszych miejskich środków transportu napędzanych energią ludzkich mięśni udało się wybrać zalety i wady poszczególnych rozwiązań. 

Autor: Karolina Ptach
Kategoria: Człowiek
Tytuł: MONOCYKL KONTEMPLACYJNY MonoZEN

System działania projektowanego monocyklu opiera się na napędzie elektrycznym. Sterowany jest za pośrednictwem ruchów miednicy i ustawienia środka ciężkości ciała prowadzącego pojazd. MonoZen mobilizuje nas do siedzenia rozkrocznego, dzięki któremu ciężar górnych partii ciała nie skupia się głównie na kręgosłupie i jego odcinku lędźwiowym, a rozkładany jest bardziej równomiernie i część tego ciężaru przejmują także nogi. Dodatkowe poprzez sposób kierowania MJO aktywizowane są mięśnie grzbietu i brzucha, co przyczynia się do zapobiegania choroby zwyrodnieniowej kręgosłupa.