Konkurs „Mazda Design 2018” rozstrzygnięty!

19.5.2018

News

Tematem przewodnim tegorocznej edycji – organizowanej pod hasłem reVISION –  były między innymi relacje pomiędzy odradzającym się rzemiosłem a nowoczesnymi technologiami. Tytuł Grand Prix otrzymała praca w kategorii ZNAK pt. „Zmysł dotyku” autorstwa Błażeja Krzepiny.

Dziewiąta edycja konkursu projektowego Mazda Design to próba reinterpretacji nowoczesnego designu w duchu tradycyjnych metod produkcji i technik rzemieślniczych. Inspiracją byli tu sami projektanci Mazdy, którzy w swojej pracy często nawiązują do historii japońskiego rzemiosła. Dodatkowo estetycznym punktem odniesienia dla uczestników był  koncepcyjny model Mazda VISION COUPE,  uznany przez jury 33. edycji Festival Automobile International za najpiękniejszy samochód koncepcyjny świata.

Zwycięzców wyłoniło jury, w którego składzie znaleźli się: Maja Ganszyniec, Anna Grużewska, Maciej Jakub Zawadzki, Edgar Bąk, Luca Zollino – lead designer w europejskim centrum designu Mazdy oraz Marcin Rusak – zeszłoroczny laureat nagrody Mazda Design Award.

Kryteriami oceny były: oryginalność pomysłów, innowacyjność rozwiązań, wysoka wartość estetyczna projektów oraz nawiązania do KODO, czyli zasad projektowania, którymi kieruje się Mazda. Zdaniem jurorów te kryteria najpełniej zrealizował projekt „Zmysł dotyku” autorstwa Błażeja Krzepiny, zgłoszony w kategorii ZNAK. Pracy przyznano tytuł GRAND PRIX, a jej autorowi nagrodę w wysokości 15 tys. złotych.

„Zmysł dotyku” to projekt znaku – propozycja uniwersalnego „certyfikatu”, który powstał z myślą o oznaczaniu i promocji przedmiotów o charakterze autorskim, wykonanych ręcznie lub w znacznym stopniu ręcznie. Znak o prostej, ale dynamicznej strukturze nawiązuje do odcisku palca, który jest unikalnym symbolem identyfikującym każdego człowieka. Skomplikowana struktura linii papilarnych została uproszczona do geometrycznego kształtu, którego siła tkwi w idealnej proporcji, przestrzenności oraz ukrytej energii. W ten sposób znak odwołuje się zarówno do tradycyjnych, rękodzielniczych technik, jak również do nowoczesnych technologii – poprzez swoją oszczędną, idealnie regularną formę.

W kategorii Przestrzeń pierwszą nagrodę w wysokości 10 tys. złotych otrzymała Agnieszka Konopka za pracę pod tytułem „FRAME”, czyli projekt wizjonerskiego garażu dla koncepcyjnego modelu Mazda VISION COUPE. 20 metrowa bryła została pomyślana jako rama dla dzieła, które znajduje się wewnątrz, czyli nowego konceptu Mazdy. Imponujący obiekt w kształcie „łuku triumfalnego” cechuje się zarówno monumentalnością, jak i funkcjonalnością oraz przejrzystością, dzięki czemu skutecznie eksponuje piękno samochodu, zwracając uwagę na misternie wyprofilowane nadwozie i grę świateł na karoserii. W jednym projekcie autorce udało się pogodzić wielkość architektonicznej wizji, dynamikę przyrody oraz niezwykłą prostotę, która stanowi dążenie projektantów Mazdy.

Z kolei w kategorii Człowiek, za dużą wrażliwość społeczną oraz próbę rozwiązania kwestii przywrócenia mobilności osobom starszym i niepełnosprawnym specjalne, wyróżnienie zostało przyznane Fryderykowi Zysce za projekt „Mazda re-Motion”. Zdaniem jury „Mazda re-Motion” to ciekawa reinterpretacja tradycyjnego wózka inwalidzkiego – który zamiast być dla użytkownika przykrą koniecznością, stałby się indywidualnym wyborem, w tym również estetycznym.

Galerie zdjęć