O konkursie

Od tego roku Konkurs Mazda Design zmienia swoją formułę – zostaje podzielony na etapy i będzie organizowany w cyklu dwuletnim.

W nazwie Konkursu pojawia się nowe określenie – „Experience”, które oddaje jego najważniejszą ideę i  nawiązuje do zdobywania przez uczestników umiejętności (doświadczeń) i przekazywania im wiedzy przez doświadczonych mentorów.

reKREACJA

Hasło tegorocznej edycji jest wieloznaczne, z jednej strony reKREACJA to  tworzenie od nowa z materiału wcześniej już użytego i nadanie nowemu obiektowi większej wartości, nowej jakości estetycznej i użytkowej. To proces redesignu – kreatywność, pasja, zabawa formą i innowacyjność wizualna.

W swoim drugi znaczeniu reKREACJA odnosi się odnowy fizycznej i mentalnej, do naszych aktywności podejmowanych dla relaksu, rozrywki lub rozwoju własnej osobowości. Rekreacja to coś, co jest nam teraz bardzo potrzebne.

Konkurs – zasady

Uczestnikami Konkursu Mazda Design Experience 2020/21 mogą być wyłącznie studenci i absolwenci kierunków projektowych, artystycznych i technicznych, którzy w dniu 31 października 2020 roku nie ukończyli 30 lat.

W tej edycji nie będzie podziału prac na kategorie, za to będzie się ona składać z dwóch etapów: REKRUTRACJI i PROJEKTOWANIA.

Aby wziąć udział w Pierwszym Etapie, uczestnicy muszą nadesłać poprawne pod względem formalnym zgłoszenie. Podstawowym elementem tego zgłoszenia jest graficzna prezentacja wybranych dotychczas stworzonych przez siebie  projektów z dziedziny designu, grafiki użytkowej, mody, architektury wnętrz – czyli własne, oryginalnego Portfolio. 

Portfolio powinno zawierać minimum 5, a maksimum 10 autorskich projektów.

Portfolio powinno być zgłaszane w formacie wskazanym w Regulaminie.

Nadesłane zgłoszenia zostaną ocenione przez jury pod względem kreatywności, pomysłowości, wrażliwości estetycznej autora, a także obecności elementów charakterystycznych dla filozofii projektowania Mazdy.

Spośród wszystkich osób, które nadeślą poprawne zgłoszenia zostanie wyłonionych 5 osób, które wezmą udział w Drugim Etapie Konkursu.

Ogłoszenie wyników pierwszego etapu nastąpi do 31 grudnia 2020 roku.

W Drugim Etapie Konkursu – wybrani uczestnicy wezmą udział w warsztatach i wykładach przeprowadzonych przez Mentorów – specjalistów i przedstawiciel różnych dziedzin designu. Równocześnie będą pracować nad autorskim projektem zgodnym z konkursowym hasłem – reKREACJA i postawionym im zadaniem. Efektem ich pracy będzie gotowy projekt i wykonany na jego postawie prototyp.

Konkursowe zadanie zostanie przedstawione na zakończenie 2020 roku i będzie związane ze stworzeniem nowego przedmiotu, o wysokiej wartości estetycznej i użytkowej z wykorzystaniem określonego materiału pochodzącego z recyklingu.

Rozstrzygnięcie drugiego etapu nastąpi do końca grudnia 2021 roku.

Zwycięski prototyp otrzyma tytuł GRAND PRIX, a jego autor nagrodę w wysokości 20 tys. złotych, a także możliwość realizacji swojego projektu.

Ocenie jury będzie podlegał nie tylko projekt, ale również jego wykonanie, które będzie efektem realizacji kolejnych etapów Mazda Design Experience 2020/21.

Inspiracje

Główną konkursową inspiracją jest pierwszy samochód elektryczny w portfolio marki, czyli Mazda MX-30. To samochód „pomiędzy” podmiejskością i miastem, domem i pracą, czyli pojazd sprzyjający rekreacji.

Wnętrze tego modelu zostało opracowane z wykorzystaniem tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu – przetworzone butelki PET – oraz bioplastiku, a następnie ozdobione wstawkami z naturalnego korka. Akumulator Mazdy MX-30 ma zaspokajać potrzeby użytkowników przy minimalnym obciążeniu środowiska.
Mazda MX-30 została wyróżniona tytułem „Red Dot: Product Design 2020″ – czyli jedną z najważniejszych światowych nagród z dziedziny designu.

Harmonogram

10 lipca 2020 r. godzina 12.00 – początek przyjmowania zgłoszeń do Pierwszego Etapu Konkursu

31 października 2020 r. godzina 23.59 – koniec przyjmowania zgłoszeń do Pierwszego Etapu Konkursu

Grudzień 2020 r. – rozstrzygnięcie Pierwszego Etapu i ogłoszenie uczestników Drugiego Etapu Konkursu; przedstawienie szczegółów konkursowego zadania.

1 stycznia 2020 – Początek Drugiego Etapu Konkursu

Grudzień 2021 r. – Koniec Drugiego Etapu Konkursu – prezentacja zwycięskiego projektu.

Harmonogram będzie na bieżąco aktualizowany

Warunki Udziału

Uczestnikami Konkursu mogą być wyłącznie studenci i absolwenci kierunków projektowych, artystycznych i technicznych, osoby które w dniu 31 października 2020 roku nie ukończą jeszcze 30 lat.

Warunkiem udziału w konkursie jest przesłanie oryginalnego i poprawnego pod względem formalnym portfolio w terminie od godziny 12.00 w dniu 10 lipca 2020 r. do godziny 23.59 w dniu 31 października.

Szczegóły udziału znajdują się w Regulaminie.

Jury

Nadesłane zgłoszenia w Pierwszym Etapie, a docelowo w Drugim Etapie gotowe prace i wykonane prototypy, oceni jury w składzie: Honorowy Przewodniczący Jury Jo Stenuit – dyrektor designu Mazda Motor Europe, Tomek Rygalik – jeden z najbardziej uznanych polskich designerów, Anna Grużewska – redaktor naczelna magazynu „Czas na Wnętrze”, Alicja Patanowska i Agnieszka Bar – artystki podkreślające wartość tradycyjnego rzemiosła i laureatki nagrody Mazda Design Award w 2018 i 2019 roku.

Nagroda

Zwycięski projekt otrzyma tytuł GRAND PRIX, a jego twórca nagrodę w wysokości 20 tys. złotych.

Autor pracy, która w Konkursie zajmie drugie miejsce otrzyma nagrodę w wysokości 5 tys. złotych.

Dodatkowo Mazda może umożliwić realizację projektu wyróżnionego GRAND PRIX w postaci wyprodukowania limitowanej edycji zaprojektowanego przedmiotu.