Prezentowane na wystawie

Autor: Marek Jagusiak

Tytuł: Blade Rider

Projekt logo Blade Rider ucieleśnia wartości marki Mazda oraz umożliwia jej wejście w kolejną dekadę, w formie marki innowacyjnej lecz również odwołującej się do tradycji japońskiej sztuki i rzemiosła.

Autor: Paula Graczyk

Tytuł: zMAk

Przełomowe podejście w tworzeniu na pozór płaskiego znaku przybrało w moim projekcie formę wychodzącej do przodu sygnatury. Logo marki Mazda przyjmuje symetryczną i harmonijną formę, wciąż nawiązującą do skrzydeł. Dodatkowo, przełamując konwencję, chciałam ukazać jej symbol, jako pseudo-trójwymiarową formę, nawiązującą do wstęgi Mobiusa. Ten ponadczasowy motyw wiążę się dla mnie z kreacją ciągłego rozwoju. Doskonale wizualizuje to „pokrętna” forma, która uwidacznia istotę dynamiki. A jego finezyjna linia, budująca liczne zagięcia, podkreśla niesamowitą grę świateł. (…) Kształt znaku może utożsamiać się z wiązką rozprzestrzeniającego się światła, lub niczym nie zapełnioną pustkę. Określam ten kształt, jako zakres czasu lub przestrzeni. Motyw wachlarza nadaje nowej wersji logo jeszcze bardziej szlachetną formę, oraz symbolizuje otwarcie na nowe możliwości. Prostota znaku buduje jego uniwersalność.

Autor: Dawid Celek

Tytuł: Skrzydła

Przełamywanie konwencji.
Przełamanie linii i jej ostre zakończenie oznacza inwencję i odwagę w szukaniu nowych dróg.

Przyjemność prowadzenia.
Miękka linia odzwierciedla emocje odczuwane podczas jazdy.

Kontynuacja historii.
Nawiązanie do obecnie używanego logo, poprzez użycie motywu skrzydeł.

Minimalizm.
Znak jest minimalistyczny i wyrazisty zarazem.

Autor: Łukasz Szkop

Tytuł: Kinetyczny Wymiar

Dynamizm zatrzymany w formie, odzwierciedlający kształt i linie nadwozia samochodu w ruchu. Logotyp staje się wizualnym skrótem plastyczności powierzchni karoserii po której przemieszcza się odbicie światła. Nakładające się na siebie linie, tworzą siatkę podkreślając i potęgując wrażenie ruchu, podobnie jak w malarstwie futurystów. Prędkość miesza ze sobą kształty, a wspomnienie łączy w jeden łańcuch chwilę z przeszłości i teraźniejszości.

Autor: Jack Watson

Tytuł: ELEGANCJA W RUCHU – ŻYWA IKONA

Mazda jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek na świecie. Ikoniczny wzór skrzydeł z lat 90-tych symbolizuje pogoń marki Mazda do ciągłego rozwoju, jednocześnie realizując jej marzenie. Ten taktowny rebrand na nowo wyobraża ten znak dla kolejnej generacji, doskonale odzwierciedlając język projektowy KODO.

Cytując słowa Ikuo Maeda, Mazda MEO for Design and Brand Style – “Dla przyszłego pokolenia wdrożymy wyrażenie ”nowa elegancja” oparte na wrażliwości japońskiej estetyki. Japońska estetyka wymaga delikatnego poczucia równowagi w przeciwieństwie do pokazu ostentacji. Z tego powodu, design nowej generacji ma na celu nadanie nowego życia samochodom dzięki estetyce “mniej znaczy więcej”. Eliminując wszystko poza zasadniczo niezbędnymi elementami tworzy cenne przestrzenie pomiędzy prostymi formami.”

Celem jest stworzenie eleganckiej i wyrafinowanej atmosfery z poczuciem witalności, dzięki której Mazda i jej samochody nabierają życia.

Autor: Dominika Janicka

Tytuł: Bezpieczne przejście  

Ostatnio pojawiły się dosyć alarmujące statystyki odnoście liczby pieszych, którzy zginęli na polskich drogach. Okazuje się, że liczba ta zamiast maleć rośnie. Polska zajmuje jedno z najniższych miejsc w rankingu bezpieczeństwa drogowego. Postanowiłam odpowiedzieć na ten problem w projekcie konkursowym skupić się na wnętrzu urbanistycznym. Chciałam wykorzystać światło by zwiększyć widoczność pieszego na przejściu. Z badań wynika, że najwięcej wypadków z udziałem pieszych zdarza się w okresie jesienno–zimowym, gdzie warunki atmosferyczne znacznie utrudniają widoczność. Dostępne oświetlenie górne skupia się na oświetleniu całego przejście, a nie na sylwetce pieszego. Powoduje to, iż całe przejście zatopione jest w świetle a pieszy nie jest wyróżniony. W projekcie skupiono się na ukierunkowanie światła na pieszego i wyróżniają go barwą. Postanowiono stworzyć efekt kamizelki. Główne założenia: oświetlenie, które wyróżnia pieszego – podkreślenie strefy oczekiwania.

Autor: Alicja Pałys

Tytuł: Roto

ROTO to dyskretny przedmiot, ograniczający skupienie użytkownika do jednej czynności, którą jest subtelny, płynny ruch palca osadzonego na wyprofilowanej obrotowej tarczy. Nawiązując do idei „MA”, ROTO daje możliwość skupienia się na bieżącej chwili. Zapętlony ruch, zatrzymuje gonitwę myśli, wprowadza pauzę. Pozwala złapać oddech oraz dostrzec przestrzeń, której nie sposób doznać w zgiełku codzienności.
Kształt obiektu oraz okrężny ruch jaki on umożliwia, jest jednocześnie odniesieniem do odręcznie rysowanego znaku „enso” symbolizującego „wolność umysłu” i elegancję. Dlatego też minimalistyczna estetyka jest spójnym uzupełnieniem semantycznej warstwy projektu.
To obiekt dający wytchnienie, w nienarzucający się sposób zachęcający do ucieczki od nadmiaru bodźców w głąb własnych myśli i ciszy.
W obliczu nadmiaru bodźców i przesytu informacyjnego, to właśnie cisza i samoświadomość stają się komfortem.

Autor: Rafał Zakrzewski

Tytuł: Closer

CLOSER to projekt bluzy, której główną ideą jest zbliżenie ludzi – bluza daje nam przyjemność
wynikającą z zapewnienia bliskości. CLOSER powstał w z myślą o idei MA rozumianej jako przestrzeń
pomiędzy dwiema istotami. W dzisiejszych czasach coraz mniej dbamy o bliskość z drugą osobą jesteśmy zapracowani, spędzamy czas w wirtualnej rzeczywistości gdzie kreujemy obraz naszego życia za pomocą social media. CLOSER pomaga nam zbliżyć się do siebie. Projekt bazuje na analizie potrzeb współczesnego człowieka – doskwiera nam samotność i potrzeba bliskości z drugim człowiekiem. Bluza CLOSER jest projektem nadającym znaczenia zwykłej czynności jaką
jest przytulanie. Pozwala nam bardziej odczuwać bliskość drugiej osoby, zmuszając nas (poprzez swoją konstrukcję), do używania jej we dwoje.

Autor: Joanna Brzyska

Tytuł: Time to relax

Time to relax to projekt zegarka który ćwiczy umiejętność skupienia uwagi, skierowania jej na określony bodziec i utrzymania jej w czasie, w celu oddzielenia percepcji od nadmiaru zewnętrznych czynników. Zegarek angażuje koncentrację poprzez skierowanie jej na proste działanie gry uruchomianej wraz z pracą nadgarstka. Posiada wbudowane ruchome wskazówki, które pełnią funkcję labiryntu dla dołączonej kulki. Po środku tarczy znajduje się delikatne wgłębienie które jest dla użytkownika ,,brakiem” do wypełnienia. Projekt to chwila oddechu, którą można mieć na wyciągnięcie ręki.

Autor: Michał Majdak

Tytuł: Hikaridana

Pośród zamętu dnia codziennego, potrzebujemy momentu wytchnienia. Chciałem stworzyć doświadczenie, które spontanicznie zachęca nas do jego podjęcia, absorbuje i pozwala oddalić narastające napięcie. Zachęcające jak promień słońca, który niespodziewanie zawitał w naszym otoczeniu.
Oglądając ołtarze kultu shintō, pomyślałem o świetle jak o tworzywie. Chciałem pokazać jego efemeryczność. Hikaridana to narzędzie do łapania światła, wpadający promień możemy uchwycić w złocistym odbiciu, które ujawnia się elementach kompozycji. Wpatrywanie się w wędrujący cień i odbicie może stać się niemal medytacyjną czynnością. Światło które wpada do naszego domu, każdego dnia będzie inne, tak samo inna będzie kompozycja, współzależna od zmiennego ustawienia Hikaridana.

Autor: Anna Jurgielewicz

Tytuł: Space as an object

Lampa pokazuje jak poprzez obiekt możemy wzbogacić́ doświadczanie przestrzeni operując relacją światła i cienia. Źródło światła emituje wiązkę̨ światła na lustrzaną powierzchnię dysku. Światło zostaje rozproszone i odbite, a jednocześnie wytworzony zostaje cień́. Precyzyjnie wykonane złącze łączy wszystkie elementy lampy i umożliwia ruch oraz rotację metalowego pręta z dyskiem. To pozwala przekształcać́ stosunek światła i cienia horyzontalnie i wertykalnie, wzmacniając lub osłabiając efekt. Światło i cień́ tworzą̨ wspólnie żywą interakcję ze ścianami, podłogą i sufitem. Inspiracją do stworzenia obiektu był esej Jun’ichirō Tanizaki: “Pochwała cienia” poświęcony japońskiej estetyce oraz publikacja Antonii Hirsch “Negative Space”. Relacja światło-cień nadaje osobowości przestrzeni w której się znajdujemy, próbuje ją zdefiniować oraz nadać jej nowy charakter. Czerń lampy sama w sobie staje się obiektem i skupia percepcję oraz wyzwala pewną kontemplację.

Autor: Karolina Kruszewska, Dagmara Szmal

Tytuł: Yume.

Yume. to wiązka światła tworząca projekcję odwróconej rzeczywistości.
Minimalistyczna roleta oraz mały otwór wprowadzą przerwę w twoim życiu. Zaprojektowana tak by jednym przesunięciem dłoni dopasować wpadający promień zmieniając ostrość obrazu lub zniekształcając go filtrami. Produkt nawiązuje do tradycji camera obscura, zaciemnia pomieszczenie, odcina od bodźców zewnętrznych i wprowadza obraz – miękki, o łagodnych kontrastach i rozmyciu. Uniwersalność Yume. rozciąga się od pomieszczeń domowych poprzez przedszkolne do stref wyciszenia w korporacjach.
Proste rozwiązanie, wykorzystujące jedynie aspekt ograniczenia światła słonecznego.