KONKURS – wszystko, co jeszcze chcielibyście wiedzieć, a o co my nie baliśmy się zapytać.

5.11.2020

Mazda Design Experience

Do 11 listopada 2020 r. trwa przyjmowanie zgłoszeń do pierwszego etapu konkursu dla młodych projektantów – Mazda Design Experience 2020/21. Co trzeba zrobić, aby wziąć w nim udział, jak będą wyglądały kolejne etapy i co (oprócz nagrody w wysokości 20 tys. zł) zyskają uczestnicy – pytamy Jo Stenuita Dyrektora Designu Mazda Motor Europe i Przewodniczącego Jury oraz Szymona Sołtysika – PR Managera Mazda Polska, organizatora konkursu.  

MA – W tym roku konkurs Mazda Design zmienił formułę, kładzie nacisk na relację mistrz – uczeń i ideę doświadczania (experience). Co to w praktyce oznacza dla Mazdy?

Szymon Sołtysik – Pojęcie mistrzostwa jest jednym z filarów naszej marki, jest elementem który wyróżnia naszą filozofię projektowania spośród innych producentów. Dlatego chcemy dzielić się naszym doświadczeniem z innymi, zwłaszcza z tymi, którzy są na początku swojej drogi. Do udziału zapraszamy studentów i absolwentów kierunków projektowych, artystycznych i technicznych, którzy w dniu 31 października 2020 r. nie mieli ukończonych 30 lat.

Nie oczekujemy gotowych projektów, ale szukamy osób myślących nieszablonowo, młodych projektantów z innowacyjnymi, ale i odpowiadającymi nam estetycznie pomysłami. Z nich wybierzemy grupę najlepszych, z którymi będziemy chcieli pracować w dłuższym okresie, pomagać im i promować ich projekty. Dlatego od tego roku konkurs organizowany jest w cyklu dwuletnim i jest podzielony na etapy.

Aby wziąć udział w pierwszym etapie, wystarczy wysłać swoje portfolio dotychczasowych prac.

Jak powinny wyglądać zgłoszenia, aby jury zwróciło na nie uwagę? Co doradzić uczestnikom tworzącym swoje portfolia?

Jo Stenuit: Technicznie to powinna być prezentacja od 5 do 10 swoich dotychczasowych dowolnych projektów w formacie pdf. To mogą być zarówno projekty z dziedziny wzornictwa, grafiki czy mody, projekty studyjne lub zrealizowane, które mogą, ale absolutnie nie muszą nawiązywać do hasła reKREACJA, czy szeroko rozumianej idei recyklingu.

Najważniejsza jest jednak ich oryginalność i innowacyjność. Jury będzie oglądać bardzo wiele zgłoszeń, dlatego tak ważne jest, aby od pierwszego momentu poczuć coś wyjątkowego, zobaczyć coś innego niż w pozostałych. Portfolio to opowiadanie historii, twojej osobistej historii, w tym projektów, nad którymi pracowałeś, ale także twój background. Portfolio powinno pokazywać, do czego zdolny jest projektant, jakie są jego mocne strony i jak je wykorzystuje przy rozwiązywaniu postawionych zadań. Uczestnicy muszą zadać sobie pytanie: „Gdyby ktoś obejrzał moje portfolio, jak opisałaby moją pracę jednym zdaniem? Do czego pomyślałby, że jestem zdolny? ” Często sprawdzamy cały proces projektowania: w jaki sposób projektant odnosi się do briefu, jakie kroki podejmuje, aby rozwiązać postawiony problem i jak to zostało przedstawione. Prezentacja jest bardzo ważna, aby wywrzeć dobre pierwsze wrażenie, ale także zrozumieć proces myślowy i pokazać swoją dojrzałość. Moja rada: pracujcie bardzo selektywnie nad swoim portfolio. Ważne jest, abyśmy obserwowali ewolucję waszych umiejętności i nie umieszczajcie tam projektów bardzo starych, niewystarczająco dobrych, lub mało istotnych. Zanim wyślecie portfolio, pokażcie je innym (nawet osobom niebędącym projektantami), aby sprawdzić, czy je rozumieją.

Główną inspiracją dla uczestników ma być nowy model – w pełni elektryczna Mazda MX-30. Co dla Mazdy znaczy zrównoważona produkcja samochodów? 

Jo Steniut – W procesie projektowania nieustannie poszukujemy nowych trendów i technologii. Jednak nie tylko najnowsze prośrodowiskowe trendy doprowadziły Mazdę do opracowania nowych technik recyklingu lub produkcji tworzyw sztucznych przyjaznych dla środowiska. Stosowaliśmy już wcześniej ekologiczne materiały i takie rozwiązania w procesie produkcji, ale dopiero MX-30 jest idealnym modelem, który pozwala w pełni zademonstrować nasze dokonania w tym zakresie.

Wnętrze Mazdy MX-30, która jest inspiracją dla uczestników konkursu, zostało opracowane z wykorzystaniem tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu (przetworzonych butelek PET) oraz bioplastiku, a następnie ozdobione wstawkami z naturalnego korka. Natomiast akumulator zasilający ten model został zaprojektowany tak, aby zaspokoić podstawowe potrzeby użytkownika przy minimalnym obciążeniu środowiska.

Konkursowe zadanie będzie polegać na zaprojektowaniu i stworzeniu prototypu przedmiotu, w którym wykorzystany zostanie określony materiał pochodzący z recyklingu. Czy już wiadomo, co to będzie za materiał?

Szymon Sołtysik – Ogłosimy, o jaki materiał chodzi razem z dokładną informacją o konkursowym zadaniu, czyli na początku 2021 roku. Możemy zdradzić, że będzie to tworzywo wykorzystywane w działaniach reklamowych Mazdy. Chcemy pokazać, że podejście Mazdy do kwestii zrównoważonego rozwoju nie kończy się na produkcji samochodów, ale  dotyczyć może również np. promocji. Chcemy być prekursorem zrównoważonego marketingu. 

Warto też podkreślić, że aby szanse były wyrównane, wszyscy projektanci biorący udział w kolejnych etapach otrzymają pewien budżet na wykonanie prototypu oraz dostarczymy im materiał pochodzący z recyklingu. I znów zastrzeżenie – istotne, żeby wykorzystanie czy przetworzenie tego materiału było jak najbardziej neutralne dla środowiska.

Jak wygląda harmonogram konkursu, ile czasu uczestnicy będą mieli na wykonanie projektu, a ile na stworzenie prototypu?

Szymon Sołtysik – Do końca listopada tego roku jury oceni zgłoszenia i wybierze wielką piątkę, która przejdzie do drugiego etapu. Prace w drugim etapie potrwają prawie przez cały przyszły rok: chcemy, aby do wakacji odbyły się warsztaty z mentorami i wstępne prace nad projektami, w okresie wakacji powinny powstać ostateczne projekty, a na jesieni prototypy. W grudniu 2021 roku poznany zwycięzcę całego konkursu.

Autor najlepszego projektu otrzyma nagrodę 20 tys. zł. Jakie inne korzyści wiążą się z udziałem w drugim Etapie Konkursu?

Szymon Sołtysik – Jesteśmy przekonani, że młodzi projektanci mogą wiele wynieść z pracy z uznanymi jurorami oraz ludźmi, którzy przez te wszystkie lata współtworzyli projekt Mazda Design. Dlatego w drugim etapie nasi jurorzy staną się dla uczestników mentorami i będą z nimi pracować podczas specjalnych warsztatów zorganizowanych w Polsce, a jeżeli sytuacja epidemiczna na to pozwoli – również w europejskim centrum projektowym Mazdy w Oberursel w Niemczech.

Dodatkowo, projektantów, którzy wejdą do „wielkiej piątki”, chcemy promować z pomocą naszych medialnych partnerów, pokazać jak najszerszej grupie odbiorców ich prawdziwy potencjał i  najciekawsze dotychczasowe prace.

A jeśli chodzi o korzyści dla zwycięzcy konkursu, to w tej edycji poza nagrodą pieniężną damy mu wyjątkową możliwość zrealizowania swojego projektu już nie tylko w formie prototypu, ale również gotowego produktu.

Zgłoszenia do pierwszego etapu konkursu należy przesyłać za pomocą formularza znajdującego się w zakładce Mazda Design Experience – Zgłoszenie.