KODO – czyli rytm serca samochodów Mazdy

29.11.2020

Design

W tym roku Mazda świętuje 10-lecie powstania stylistyki, która stała się już symbolem eleganckiego, powściągliwego, ale i niezwykle efektownego designu japońskiej marki. Język projektowania KODO został po raz pierwszy zaprezentowany przez Głównego Projektanta Mazdy Ikuo Maedę 18 listopada 2010 roku wraz z samochodem koncepcyjnym Shinari.

Dla KODO ważna jest chwila – ta, w której koń wyścigowy spina mięśnie i rusza do startu, gdy gepard szykuje się do biegu czy moment wyprowadzenia ciosu w japońskiej sztuce walki kendo. Uchwycenie ruchu – to definicja stylu, według którego od 10 lat powstają zachwycające designem samochody Mazdy.

Koncept Mazda Shinari

Efekty filozofii projektowania „Kodo – Dusza Ruchu” po raz pierwszy zostały zaprezentowane szerszej publiczności w 2010 r. podczas Salonu Samochodowego w Los Angeles. Wówczas Ikuo Maeda, czyli Główny Projektant Mazdy przedstawił koncept Shinari, który do dziś stanowi jeden z ważniejszych punktów odniesienia dla projektantów Mazdy. Minimalizm, elegancja, dynamiczne i emocjonalne formy, piękno dynamiki w statecznej bryle – właśnie te wartości były konsekwentnie wprowadzane w życie i rozwijane przez kolejne lata.

Stylistyka projektowania KODO zdominowała charakter wielu modeli Mazdy – od nowej interpretacji kultowego roadstera Mazda MX-5 po pierwszy samochód Mazdy z napędem elektrycznym – MX-30. Jednak podstawowa idea designu w tej stylistyce pozostała niezmieniona: odwzorowanie potężnego i nieodpartego piękna naturalnego ruchu, uchwycenie jego energii i rytmu w kształcie nieruchomych obiektów.

Ikuo Maeda

Pojęcie KODO dosłownie tłumaczy się jako „bicie serca”, ale z dodatkowym znaczeniem nadania formie życia, oznacza ofiarowanie przedmiotowi duszy. Pomysł ten ma kluczowe znaczenie dla sposobu, w jaki Mazda myśli o designie: „W Japonii czujemy, że rzemieślnicy potrafią tchnąć życie w przedmioty. Wierzymy, że forma szczerze i pieczołowicie wykonana ludzkimi rękami zyskuje duszę”- wyjaśnia Ikuo Maeda. W ten sposób „Dusza Ruchu” nabiera dwojakiego znaczenia, wyrażając zarówno esencję ruchu, jak i „duszę” nadaną samochodom przez rzemieślników Mazdy.

Pierwsze projekty były zdecydowanie inspirowane wizerunkiem geparda, który szykuje się do skoku, podczas gdy najnowsze wersje stylistyki Mazdy ewoluują w kierunku potężnego i emocjonalnego designu osiągniętego dzięki jak najmniejszej liczbie elementów składowych.

Punktem zwrotnym drugiej fazy wzornictwa KODO stały się dwa inspirujące samochody koncepcyjne: RX-Vision i Vision Coupe. Zaprezentowane kolejno podczas Salonu Samochodowego w Tokio w 2015 i 2017 roku, zapowiadały nową elegancję i jeszcze wyraźniejszą, bardziej minimalistyczną estetykę najnowszej interpretacji stylistyki KODO.

Koncept Mazda Vision Coupe

Dynamiczne i emocjonalne formy uzyskane zostały dzięki ręcznemu modelowaniu i usuwaniu zbędnych detali, aby wydobyć esencję czystego piękna i ruchu. Przykładowo dzięki wyeliminowaniu charakterystycznych linii na bokach pojazdu powstaje pusta przestrzeń, która zachowuje się jak czyste, nieustannie zmieniające się płótno do odwzorowania gry światła i cienia, charakterystycznej dla estetyki „mniej znaczy więcej”, silnie związanej z japońskim dziedzictwem Mazdy.

Mazda CX-30

Z roku na rok samochody stworzone w języku projektowania KODO cieszą się coraz większym, międzynarodowym uznaniem. Zarówno RX-Vision, jak i Vision Coupe zostały okrzyknięte „Najpiękniejszym samochodem koncepcyjnym roku”, a obecna generacja Mazdy MX-5 zdobyła w 2015 r. nagrodę „World Car Design Award”. W gronie najnowszych wyróżnień znajdują się nagrody Red Dot 2020 w kategorii „Wzornictwo Produktu” dla Mazdy CX-30 i Mazdy MX-30 oraz najważniejsza nagroda w kategorii designu „World Car Design Award 2020” dla Mazdy 3.

Po dziesięciu latach stylistyka KODO stała się niezwykle istotnym składnikiem tożsamości japońskiej marki oraz tym co wyróżnia jej samochody. I wygląda na to, że właśnie w tym rytmie będzie biło serce Mazdy przez kolejne lata.