LOGO MARKI – HISTORIA

W ciągu prawie 100 lat swojej historii Mazda przeszła ogromną ewolucję, a logo marki stało się jednym z najbardziej rozpoznawalnych symboli w świecie motoryzacji.

Nazwa marki została stworzona poprzez nawiązanie do zanglicyzowanej wersji nazwiska Jujiro Matsudy, założyciela Mazdy, ale bezpośrednio pochodzi od imienia bóstwa mądrości, inteligencji i harmonii Ahura Mazda (inaczej – Ormuzd (dosł. Pan Mądry, Pan Wszystkowiedzący; staroperski: Ahuramazda, średnioperski: Ohrmazd, Ormuzd, Hormuzd, Ohrmizd)) – boga stwórcy świata i ładu w kosmosie oraz praw nim rządzących, uosobienia absolutnej mądrości

1934

Pierwsze oficjalne logo Mazdy pochodzi z 1934 r. Zostało zarejestrowane jako znak towarowy marki (1936), co było związane z początkiem produkcji  trójkołowych pojazdów dostawczych.

1936

W roku 1936 pojawił się symbol Mazdy, który był inspirowany herbem Hiroszimy, w której założono firmę i gdzie do dzisiaj znajduje się światowa centrala Mazdy. Linie układające się w potrójne „M” symbolizują hasło „Mazda as motor manufacturer” (Mazda jako producent samochodów). Skrzydła po obu stronach to główne cechy marki: zwinność, szybkość i umiejętność wznoszenia się ponad przeciętność.

1959

Nowa wersja logo była związana z wprowadzeniem na rynek samochodów osobowych Mazdy w roku 1959. Pierwszą Mazdą z nowym logiem było R360 Coupe – samochód przełamujący konwencje i zapowiadający przyszłość modeli osobowych Mazdy.

1975

Klasyczny znany do dzisiaj logotyp firmy powstał w 1975 roku i wyrażał nowy wizerunek japońskiej korporacji. Do dzisiaj ten logotyp  (z późniejszymi korektami) wciąż stanowi nieodłączny element identyfikacji marki.

1992

W 1992 powstał nowy symbol umieszczany na samochodach Mazdy (logotyp korporacji pozostał bez zmian) i miał przedstawiać skrzydła, słońce oraz krąg światła. Na jego podstawie stworzono współczesne logo Mazdy.

1997

Nowe logo wprowadzono w 1997 r. – to litera „M” z wyróżniającym się kształtem przedstawiającym skrzydła – symbol dążenia firmy do stałego rozwoju. Logo odzwierciedla zaangażowanie Mazdy w produkcję pięknych samochodów zapewniających kierowcom nadzwyczajny komfort jazdy oraz poczucie wyjątkowości.

2015

W 2015 roku logo marki przeszło niewielki lifting – stało się nowocześniejsze, lżejsze, bardziej dynamiczne. Niebieski kolor logotypu zastąpiła delikatna błękitna ramka a samo logo zyskało na przestrzenności.

2018

W 2018 roku wraz z prezentacją nowego przełomowego modelu Mazda3 wyznaczającego nową erę w stylistyce i konstrukcji samochodów Mazda, logo marki przeszło kolejną przemianę. W myśl nowej filozofii projektowania Mazdy – mniej daje więcej – logo zostało ujednolicone kolorystycznie i zyskało jeszcze szlachetniejszy charakter. Jednocześnie światłocienie na powierzchni symbolu i nazwy marki zyskały na wyrazistości.

Powrót do Inspiracji