Autorka projektu „Splecione” – Agnieszka Bar – laureatką nagrody Mazda Design Award 2019.

27.11.2019

Design

Laureatką nagrody specjalnej Mazda Design Award 2019 w wysokości 50 tys. zł – przyznawanej corocznie autorowi najlepszego polskiego projektu z dziedziny designu zrealizowanego w ciągu ostatnich 3 lat – została Agnieszka Bar za projekt „Splecione”.

Mazda Design Award to specjalna nagroda – w wysokości 50 tys. zł – przyznawana corocznie  autorowi najlepszego polskiego projektu z dziedziny designu zrealizowanego w ciągu ostatnich 3 lat. W 2019 roku nagrodę MDA zdobyła Agnieszka Bar za projekt „Splecione”. Wyboru  dokonało jury w składzie: Tomek Rygalik, Edgar Bąk, Anna Grużewska, Jo Stenuit – dyrektor designu Mazda Motor Europe, Marcin Rusak i Alicja Patanowska – laureaci nagrody MDA 2017 i 2018.

Agnieszka Bar, Splecione

Koncepcja „Splecione” została rozwinięta w oparciu o starą tradycję kultywowaną w jednym z regionów Polski – na Kaszubach, gdzie wykorzystuje się wiklinę do gacenia (zabezpieczania) brzegów jezior oraz zabezpieczania domostw przed wodą i wilgocią.

Tradycyjne rzemiosło plecionkarskie dzisiaj jest niemal zapomniane. Agnieszka Bar wykorzystała naturalne cechy wierzbowych witek, aby utrzymać w ryzach płynne szkło i odcisnąć w nim znamienną fakturę. Wiklinowa forma wykonywana przez plecionkarza znika w procesie wytwarzania produktu. W wyniku wysokiej temperatury szkła – wiklina deformuje się i spala, pozostawiając swój urok na powierzchni szkła.

To piękna metafora różnorodności, kiedy organiczność i niepowtarzalny charakter każdego naczynia szklanego wynika z elastyczności wiklinowej plecionki i swobody rąk.

Kolekcja ukazuje wartość ręcznej pracy, pokazuje odciski palców i emocje, które ujawniają pochodzenie i przypominają o ludzkich zasobach. Naczynia ze strukturą autentycznych ręcznych wyplotów występują w różnorodnych rozmiarach; jako misy, patery, pojemniki, wazy.

Zdaniem jury to projekt, który w nowatorski sposób łączy ze sobą wysoki design z tradycyjną sztuką ludową, którą charakteryzuje bardzo ludzki, praktyczny charakter. Odwołanie do tradycyjnego, prawie zapomnianego rzemiosła i wykorzystanie go w innowacyjnej formie to praktyka, która jest bardzo bliska projektantom Mazdy.